Eixample - Mobile Week Barcelona

Eixample

Mweek TALKS

Antiga Fàbrica Estrella Damm – 23 de Febrer

L’última jornada de xerrades es va celebrar a l’Antiga Fàbrica d’Estrella Damm. Després de la presentació i projecció de les obres premiades per Loop Discover i la conferència “15 anys d’art, ciència i tecnologia a través d’Artnodes” per Pau Alsina, de la UOC, va començar el debat “Art i percepció estètica fora del planeta Terra”, organitzat per la fundació Quo Artis, sobre què significa per a l’home deixar el planeta Terra i no estar restringits a les lleis i marques físiques que ens imposa la llei de la gravetat. La reflexió científica i artística va ser a càrrec d’Albert Barqué Duran, doctor en ciències cognitives i artistes contemporània; Marc Marzenit, enginyer i productor musical i Elisa R. Ferré, doctora en neurociència i professora de la University of London, tots ells membres de la Zero Gravity Band i de Barbara Imhof, arquitecte espacial. La sessió va estar presentada per Tatiana Kourochkina, fundadora de Quo Artis.

Albert Barquer va començar la sessió explicant que Zero Gravity Band va sorgir de la necessitat de sortir de l’entorn convencional de les publicacions científiques. Però també com a artista, volia anar més enllà de les propostes que hi ha en art contemporani. L’objectiu que es van proposar era crear la primera obra d’art concebuda tenint en compte la percepció humana en condicions de gravetat zero.

Precisament la interpretació musical en un entorn sense gravetat és l’eix central de la Zero Gravity Band. Marc Marzenit va participar en un vol parabòlic per poder experimentar la sensació d’estar a l’espai. A cada paràbola que fa l’avió, s’aconsegueixen 22 segons de microgravetat, i era en aquest lapse de temps que Marc Marzenit va provar d’interpretar cançons amb un teclat sense fil. D’aquesta experiència, Marc Marzenit va recordar a la sessió que “la sang no circula completament pel cap, així que vaig perdre una mica la noció d’espai” i va indicar que els instruments estan dissenyats tenint en compte la gravetat terrestre, i a l’espai hauran de redissenyar-se i adaptar-se a la seva ergononomía.

Des d’una perspectiva més científica, Elisabet R. Ferré realitza recerques de com la gravetat afecta la manera en com percebem la informació. Se centren en el sistema vestibular, que contribueix al nostre equilibri i sentit d’orientació espacial. Dins trobem els otòlits, uns diminuts materials sòlids, que estan en línia vertical, igual que l’adreça de la gravetat. Sota els otòlits hi ha unes petites borses amb líquid. Si passem d’una posició vertical a una posició horitzontal, el líquid es va a inclinar i els otòlits notaran que no tenen una relació perpendicular amb el líquid. És la manera que té el cos humà de percebre quan estem en horitzontal o vertical. Després d’haver explicat el context de les seves recerques, Elisabet R. Ferré va explicar la seva principal línia de recerca. L’experiment consistia que els participants, asseguts davant una pantalla, valoressin què orientació percebien com més bella, i la majoria va considerar que la línia vertical era la millor. La segona part de la prova consistia que els participants es tombessin i tornessin a avaluar les línies. I aquí està l’interessant, ja que no va haver-hi el mateix quòrum respecte a la línia vertical.

Finalment, Barbara Imhof va exposar el projecte Renta Hive, que consistia en la construcció d’una estació espacial a Mart construint-la amb una impressora 3D i utilitzant la terra del propi desert de Mart.

La jornada va concloure amb el diàleg “Cultura postdigital: Nous codis ètics i estètics”. L’àmbit digital ja no és futur, sinó que forma part de la quotidianitat, fins i tot una visió de la nostàlgia no se situa en una màquina d’escriure, sinó davant un ordinador Spectrum. Parlar del món real i diferenciar-ho del que succeeix en Internet, ja és demodé. Sabem que una conversa per Whatsapp és tan real com una conversa per telèfon. Est era el punt de partida del debat, moderat per Vicent Sanchís, director de Tv3, on van participar Pepe Serra, director del Museu Nacional d’Art de Catalunya; Joana Moll, investigadora i artista; Carlus Padrissa, co-fundador de la Fura dels Baus; Marisol López, directora de l’àrea de cultura digital de la ICEC; i Rosa Pera, comissària independent.

Rosa Pera va iniciar l’acte parlant de la dificultat que hi ha a Barcelona per combinar disciplines en una mateixa exposició. “Estem obsessionats per tenir museus especialitzats, i crec que això és anacrònic”, “són polítiques culturals predigitals i amb una visió vuitcentista”.

En un segon terme, es va parlar de la necessària transformació digital que han de viure els museus, Pepe Serra va reflexionar sobre el camí que seguirà el món de l’art, “en el futur caldrà suprimir la diferència entre visitar un museu físicament o fer una visita virtual”. Amb aquesta realitat sota el braç, va pronunciar la seva opinió sobre l’organització dels museus. Els itineraris de les exposicions hauran de plantejar ordres diferents, per adaptar-se als interessos i criteris de cada visitant. Va recordar que els “museus no han de ser espais de silenci” i va voler deixar clar que “si els museus no canviem, en 10 anys serem simples magatzems d’art”.

Per la seva banda, Marisol López treballa perquè el món de la cultura i el digital es trobin i s’entenguin, ja que actualment segueix sent una relació complicada. De vegades costa creure que tot necessiti una transformació digital, però és així.

Joana Moll va reflexionar sobre les seves recerques de temes de videovigilancia i Internet. Va exposar que l’artista té un paper molt feble en aquest procés de digitalització i que “hauria de tenir una posició de denúncia davant futures distòpies que puguin sorgir en un futur”. Va considerar que la digitalització ens ha fet allunyar dels entorns naturals i denúncia que “Internet i la indústria dels mòbils és un dels sectors més contaminants”.

Si parlem del teatre dins del món de l’art, Carlus Padrissa va explicar que aquesta categoria és un marc en el qual a l’equip de la Fura els agrada agafar i combinar diferents disciplines artístiques i tecnològiques. Va concloure la sessió parlant de la relació entre l’actor i el públic en un futur, “Ara el repte està en aconseguir que el públic pugui arribar a viure l’espectacle com si fos un dels personatges principals”.

Mweek LAB

Òscar Martínez Cluró, edugestor cultural i digital community leader del districte, va coordinar els tres tallers que es van fer en l’Eixample. El primer d’ells, “LOw TECnology”, es va basar a crear un taller creatiu de màquines que dibuixen autònomament amb una sèrie de materials de reciclatge i obsolescència informàtica, realitzat amb la col•laboració cedint l’espai Centre Cívic Cotxeres Borrell.

Creació de comandaments de videojocs amb Makey Makey” amb la col•laboració cedint l’espai Centre Cívic Cotxeres Borrell, el segon dels tallers es va centrar a iniciar a la programació de videojocs, amb un sistema intuïtiu i visual, que es basa a la programació per blocs.

A la programació del districte també es va dedicar un taller a la programació en codi. Aquells que van assistir a la pràctica de “El robot fugat” en col•laboració amb Crec.cc, cedint l’espai i Make & Learn. En el taller van aprendre a programar el seu propi robot perquè fos capaç de resoldre un laberint. L’electrònica es va simplificar per poder centrar-se a aprendre codi amb Arduino des del primer moment.

Finalment, es va realitzar el taller “Raspberry PI connectada a internet” al MOB, on els assistents van aprendre a crear un mapamundi on es podien veure les tendències de twitter amb el hashtag de Mobile Week Barcelona en temps real amb backlights de colors sota cada continent.

Mweek KIDS

Amb una caixa, un motor i algunes ceres de colors, els assistents més joves van aprendre a construir en el taller “Construïm un Robot Pintor” realitzat per Òscar Martínez Cluró. Aprofitant materials reciclats i conceptes bàsics d’electricitat, els petits informàtics van deixar volar la seva imaginació i van crear una petita criatura en un escenari ple de moviment i color, que va tenir lloc en el Crec.cc., amb una col•laboració de l’espai i també van col•laborar l’associació Tres dos ú. Una oportunitat que va despertar el interès per la tecnologia en els més petits.

Mweek GALLERY

Dins de les activitats de mWeek Gallery, l’Eixample va presentar i va projectar els premiats Loop Discover “Video art i tecnologia”. Un premi que neix amb l’objectiu de recolzar i reconèixer la recent producció de vídeos i films d’artistes internacionals, a través d’una convocatòria oberta i gratuïta a la comunitat artística.

Mweek COMMUNITY

Mobile Week Barcelona compta amb la col•laboració i el suport de diferents entitats i institucions per ampliar el seu programa d’activitats, expandir el impacte i fer partícip als agents de la ciutat. En el districte de l’Eixample l’agrupació Dones en Xarxa va organitzar una trobada titulada “Coctel&net BCN: L’ètica a les xarxes. Com afecta a les dones?”. També es va organitzar una “Art gallery walk” per les galeries d’art del districte. A més, ArtBarcelona en col•laboració amb Loop BCN van organitzar una exposició extraordinària d’obres relacionades amb ciència i tecnologia, en les quals es van poder veure exhibides les obres de Blanca Casas i Felip Martí JofresaLa platja de tot plegat”, “La humanitat.cat” de Ferran Garcia Sevilla, disponibles en la Galeria RocioSantaCruz; “La bogeria de veure” de José Maria Sicília, a la Galeria Joan Prats; “Trobades” de Pablo Arnesto disponible a la Galeria Marlborough, “Instal•lació” de Neil Albertí, a n2 Galeria i “Empty Page – Protecting your own” de Pep Vidal, a ADN Galeria.

No et perdis res!

Subscriu-te a la nostra newsletter per rebre totes les novetats i convocatòries de Mobile Week Barcelona

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies